uwwinkelwagen levering Forum Informatie Contact
afdelingen
hoe
 
 
  Info/ Waarom deze site
 
 

Doel van de site:

Deze site heeft als doelwit de mensen via een humoristische toets te doen nadenken over de relatie tussen aangekochte produkten en het afval dat daaruit voorvloeit. Gebaseerd op de laatste verkoopstechniek van de nieuwe economie, de E-handel, en door het afval te promoten in plaats van het produkt, legt hij de nadruk op het feit dat elk gemaakt produkt, een hoop afval tot gevolg heeft, afval die vermeden zou kunnen worden door een meer verstandig koopgedrag. Door beroep te doen op de verbeeldingskracht van de bezoeker van de site, hopen wij dat hij zich in het vervolg beter zal inlichten en nadenken vooraleer hij iets koopt.

"Het struisvogelsyndroom".

De publiciteit plaatst steeds het produkt en zijn werking op de voorgrond maar toont nooit het door het produkt voortgebrachte afval. Zij bespeelt onze culturele drang naar perfectie, naar schoonheid en onze neiging om de negatieve aspecten te verdringen die niet passen met onze maatschappijvisie die het steeds gemakkelijker wil maken voor de consument.In onze cultuur, hebben we de neiging alles wat lelijk is te verbergen. "Snel ! Verstop dat afval dat ik niet langer onder mijn ogen wil zien in deze vuilnisbak", zou Moliére gezegd hebben. Alsof het vuil, een keer het in de vuilnisbak ligt, ons probleem niet meer zou zijn.

In elk geval is het de eindconsument die de factuur betaalt !

Nochtans zijn wij het die uiteindelijk hiervoor opdraaien. We betalen de produktie, het ophalen, het sorteren, het recycleren, het verwijderen van al het afval. Al deze kosten zijn in de aankoopprijs van een produkt verrekend, in het geheel van de heffingen, maar ook indirect in het verloederen van ons milieu, en in het achteruitgaan van onze gezondheid.

Slimmer kopen is minder weggooien

We kunnen enkele dagelijkse handelingen veranderen gaande van de meest eenvoudige tot de meest ingewikkelde. Het BIM heeft 10 raadgevingen opgesteld vergezeld van concrete voorbeelden en van trucjes en tips

 

 

Site gerealiseerd door het Réseau Idée in het kader van de campagne

" Minder afval" van het Brussels Instituut voor Milieubeheer.